Miloš Đajić Blog
Boj se ovna, boj se govna, a kad ćeš živeti.. M. Selimović

Zalbah – ski cirkus po kiši i snegu

Kategorija: Lično ; Datum: 16. 02. 2016. ; Autor: Miloš Đajić

Ove godine naš izbor za odlazak na skijanje je pao na Zalbah (Saalbach) poznati skijaški centar u Salzburškoj regiji (Austrija). Za razliku od prethodnih godina kada smo na skijanje išli u januaru pomeranje vremena zimskog raspusta nas je nateralo da, ovoga puta, na skijanje idemo u februaru. pokazalo se da to baš i nije najsrećniji period jer su istovremeno zimski raspusti u školama u Beču i Minhenu pa su gužve bile velike. Izbegavaćmo odlazak u ovo vreme ubuduće.

Ono što je obeležilo ovo skijanje su bile vremenske (ne) prilike i dosta velika gužva na stazama. Vreme je bilo u rasponu od kiše do snežne oluje. Prvi put sam na skijanju  u planini i to na Alpima doživeo da uveče pada sneg koji se tokom noći zbog porasta temperature pretvorio u kišu ??? Klimatske promene su ozbiljne i vide se golim okom.

Ski cirkus

Oni stariji se sećaju da je davne 1991. Zalbah je bio domaćin svetskog prvenstva u alpskom skijanju. Zalbah je, mali sladak gradić, koji je faktički povezan sa susednim Hinterglemom (Hinterglemm). Udaljenost između njih je oko 3 km.  Od pre neku godinu, zajedno sa Leogangom,  čine skijalište “Ski cirkus”,  sistem povezanih žičara (Saalbach/Hinterglemm/Leogang). Skijalište je  poznato po dosta dugim stazama, što prija iskusnijim skijašima. Da li zato što je naše ogromno društvo bilo sa mnogo dece ali meni se skijalište čini idealnim za porodice sa decom i ne preterano zahtevne skijaše.

Saalbach – Xperia Z5

“Ski cirkus” regija se prostire se na visini od 930 do 2095m/nv. Ona obuhvata oko 200 km skijaških staza, od čega je 45% plavih, 48% crvenih i 7% crnih staza. Veliki broj staza je pokriven topovima za veštački sneg koji se pokazao neophodan u zimama kakva je ova. Sistem žičara se sastoji od 15 gondola, 16 žičara i 23 ski lifta sa ukupnim kapacitetom od , za nas, neverovatnih 90.000 skijaša na sat. Gužve uglavnom nema, ali se dešavalo da se pogotovo ujutru čeka oko 15 minuta na uskim grlima, pre svega najvažnijim gondolama. Kao što sam već rekao skijalište je prilagođeno boljim skijašima mada i početnici nemaju razloga za strah. Nema mnogo strmih staza, a što se tiče skijanja van staza, što je postalo veoma popularno poslednjih godina, deo planine ka Leogangu može delom zadovoljiti i ove prohteve naprednih skijaša.  Veliki deo padina je pokriven šumom koja ograničava mogućnosti za freeride.

Za dobre skijaše najinteresantnije su staze ispod Schattberga na levoj strani doline. U danu kada smo mi bili kvalitet snega je bio majski, pa je staza bila teška za vožnju. Inače je sigurno super u normalnim uslovima, kada je staza uređena. Staza sa Zwolferkogela na kojoj se nekada vozio spust u Svetskom kupu je takođe zanimljiva, kao i crvena staza Schattberg West-Hinterglemm meni jako draga.

put

Od Beograda do Zalbaha ima oko 850 km i putuje se oko 9 sati ako nema velike gužve na granicama. Do Filaha/Beljak (Villach) se ide već poznatim putem “Bratstva  jedinstva” do Jesenica i dalje kroz tunel “Karavanke”. Od Filaha/Beljaka postoje dva puta do Zalbaha.

Jedan je da idete auto putem koji vodi ka Salcburgu ( tj. ka Bišeshofenu). Taj put ima dva velika tunela približne dužine kao onaj koji ste prešli kroz Karavnke. Cena za oba tunela je 11,5 €. Kod Bišeshofena se skrene ka  St. Johan im Pangau i odatle se nastavi ka Cel em Zeu (Zell am see) tj. putem broj 311. Kod Cel em zea se produži pravo, kroz tunel ka  Maishofenu. Nakon nekih 4-5 km pisaće skretanje na desno ka Zalbahu do koga ima još 14 km. Za deo od Bišeshofena do Zalbaha budete strpljivi za volanom, jer veliki broj skijaša koji dolaze/odlaze zna da napravi kolone na ovom regionalnom putu.

Drugi put predviđa da isto krenete auto putem ka Salzburgu i da se kod  Špitala (Spittal an der Drau) odvojite ka Liencu (Lientz). Odatle idete na auto voz koji kreće iz Malinca  (Mallintz) i onda preko Bad Gesteina ka Cel em zeu.

Terasa apartmana Landal – XperiaZ5

Smeštaj

S obzirom da je išlo ogromno društvo, više oko 10 porodica, za smeštaj smo tražili mesto gde ćemo svi biti blizu. Izbor je pao na aprtmantsko naselje Landal u Viehofenu (Viehhofen). Tokom donošenja odluke naišli smo na nekoliko loših komentara na internetu tako da smo tražili dodatne garancije od menadžmenta. Radi se o lepim i prostranim apartmanima od kojih su neki pet friendly.  Opremljenost apartmana, pre svega kuhinje je na visokom nivou. Pored apartmana obavezno se iznajmljuje posteljina, a peškire nosite sa sobom mada možete i tamo da ih iznajmite.

I dan

Prvog dana smo se odlučili da našu skijašku avanturu krenemo od Hinterglema. Dolina gde se nalaze Zalbah i Hinterglem  je jako uska tako da su kod skijališta napravljene garaže na spratove umesto uobičajenih parkinga. Uz ski pas, garaže su besplatne tokom rada žičara, samo je potrebno da overite vašu parking kartu na blagajni prilikom izlaska uz odgovarajući ski pass. Vreme je bilo loše vetar, sneg i slaba vidljivost. To nas je ograničilo da obiđemo sve staze koje smo želeli tako da smo se zadržali na vožnji oko Hasenauer Kopfla.

Pogled na dolinu Saalbach – Xperia Z5

II dan

Drugog dana smo skijali desnu padinu iznad Zalbaha. To su staze oko Bernkogel, Kohlmalskopf i Wildenkarkogel. Vreme za skijanje tokom prepodneva je bilo nezamislivo za februar i Alpe. Padala je sitna kiša natapajući nas i čineći sneg teškim i vlažnim. Popodne se razvedrilo ali je sneg i dalje bio težak, majski, jer je temperatura bila debelo u plusu.  Prvo smo skijali na gondoli kod Bernkoglea ali s obzirom na to da su ostale žičare bile zatvorene zbog vetra prešli smo na suprotno brdo. Staza broj 61 ispod Wildenkarkogela mi se baš svidela, dugačka, ne preterano strma, široka i zahtevna. Uživancija prava.

Kaprun – Xperia Z5

III dan

Kao što sam već pisao prošle godine ubuduće skijanje moramo planirati da bude u blizini nekog glečera da bar tamo malo skijamo kad već nema sigurnosti da će snega biti uvek dovoljno na nižim visinama. Tako smo treći dan odvojili da odemo na Kaprun, poznati glečer u blizini Cel em zea. Inače radi se o skijalištu Kitzsteinhorn čiji je najviši vrh na 3022 m/nv. Široke i divne staze omogućavaju stvarno pravo skijaško uživanje. Jedino je za moj ukus prevelika gužva, pre svega na stazi što ne dozvoljava da se potpuno prepustite uživanju već morate stalno voditi računa ko su skijaši oko vas. Na žalost nismo se popeli na panoramsku terasu odakle puca pogled na vrhove, jer kada se popnete na 3000 m/nv osećate se kraljevski. Verujem da će biti prilike da se Kaprun poseti još koji put.

IV dan

Osvanuo je perfektan sunčan i obećavajući dan. Odlučili smo da taj dan provedemo skijajući levu stranu planine ispod  i oko Schattberga. Sve negde do podneva vreme je bilo OK. Onda se u 15 minuta sve okrenulo i počela je prava snežna oluja praćena obilnim snegom, vetrom i lošom vidljivošću. Naravno to nas nije sprečilo da skijamo do poslednje vožnje ali nas je dosta usporilo jer je sneg bo težak i stalno smo se čekali da se ne pogubimo. U tom delu su staze broj 13, broj 1 i .. baš lepe i pravo je uživanje bilo voziti na njima.

Selfi na startu spusta u Kitzbilu – Xperia Z5

V dan – Kicbil

I ako je najavljivan sneg, plan je bio da se ovaj dan provede u  Kicbilu (Kitzbuhell) čuvenom austrijskom skijalištu koje je udaljeno nekih 65 km od Zalbaha. Poranili smo. I ako je sneg neprestano padao preko 20 sati putevi su ujutru bili čisti. Sam Kicbil je prelep i vredi ga posetiti. Ovo je inače bio prvi i jedini pravi zimski dan u kom tempertura nije prelazila u plus. Čuvena spustaška staza Štrajf (Streif )gde samo nekoliko takmičara vozi punom snagom, predstavlja želju i san mnogih skijaša.

Prve međunarodne trke u Kicbilu održane su daleke 1931. godine.  Svoj debi u Svetskom kupu staza Štrajf je imala 1967. godine. Organizator trka je Ski klub Kicbila, koji postoji više od 100 godina, i koji tu ulogu ima od prvog dana i prvih internacionalnih takmičenja. Zanimljivo je da su sportisti/kinje, članovi/ice tog kluba, osvojili, do sada, više od 50 medalja na Zimskim Olimpijskim igrama. Zbog manjka snega ta staza je kako ja volim  da kažem “zabetonirana” ledom koji je onako potpuno plav kao na klizalištu. Kada dođete na start i pogledate na dole niz padinu, shvatite koliko srce moraju imati takmičari. Nagib je strašan ali vredi svaki metar bar u zavojima proći tamo gde svetske skijaške zvezde idu pravo nizbrdo. Zanimljivost je da kabine  glavne gondole koje vode na start Štrajfa i glavni vrh Hahnenkamm nose imena svih dosadašnjih pobednika trke.

100 godina skijaškog kluba Kicbil – Xperia Z5

Skijalište je ogromno i mi smo skijali tek jedan deo skijališta. Prva vožnja je otprilike sat vremena da se popnete na Hahnenkam, spustite Štrajfom i ponovo popnete. Nakon toga smo skijali C1, divnu stazu gde ima mogućnosti i za freeride, a popodne smo prešli na D i A deo. Pristup skijalištu moguć je sa osam parkinga, od kojih se plaća samo onaj u centru grada, ispod Hahnenkamm gondole (8 eura za ceo dan). Posle celodnevnog skijanja i šetnje gradom završili smo na Apres Ski žurci. Nadam se da ćemo se vratiti Kitzu još koji put.

Kicbil – Xperia Z5

VI dan

Poslednji dan je uprkos vetru i oblačno maglovitom vremenu bio pravo uživanje jer smo skijali po pravom svežem i mekanom snegu koji je u poslednjih 24h napadao. Odavno nismo uživali tako na stazama i van staza vozeći po celcu. Taj dan smo proveli na F delu Zalbah skijališta koje prelazi u Tirol. Taj deo je vezan za gradić Fieberbrunn do kog se stiže sistemom povezanih žičara, a odatle se ide na 2020 ispod vrha Henne.

Xperia Z5

Sve u svemu bilo je ovo vrlo zanimljivo i lepo skijanje čije ćemo detalje sigrno dugo pamtiti. Uz bolje vreme verujem da bi i užitak bio još potpuniji.

P.S. Pomozite i sebi i meni (vi ćete uštedeti 10 odsto prilikom sledeće rezervacije) i koristite sledeći link pri rezervaciji preko Bookinga vaše sledeće destinacije za putovanje. Hvala.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.5/10 (2 votes cast)