Miloš Đajić Blog
Boj se ovna, boj se govna, a kad ćeš živeti.. M. Selimović

Fascinantni Meteori

Kategorija: Lično ; Datum: 26. 07. 2013. ; Autor: Miloš Đajić

Ove godine smo se odlučili da na more idemo na ostrvo Zakintos. Nakon Krfa, Lefkade, Kefalonije želieli smo da zaokružimo otkrivanje Jonskog mora. O tome kako smo se proveli na Zakintosu u nekom drugom postu.  S obzirom na to da iz Beograda do Zakintosa ima oko 1.200 km, odlučili smo da jedan dan provedemo na Meteorima (Μετέωρα) što nam je bila davnašnja želja.

Put

Kao i obično gledali smo da iz Beograda krenemo van vikend gužve. Tako se pogodilo da krenemo u ponedeljak što se pokazalo kao dobra odluka, jer nije bilo gužve na putu niti na granicama. Sve je prošlo kako treba i mi smo do Đavđelije stigli za oko 5.30h. Po već ustaljenoj navici ručali smo u Mrezencima kod Javor Džoga. Jagnjetina je bila takva da svaki put poželim da restorandžije iz Srbije, koji nude jagnjetinu, povedem da probaju i vide na delu kakva jagnjetina treba da bude. Tu smo se sreli i sa tastom i taštom koji su se vraćali sa Krfa što je princezicama činilo veliko zadovoljstvo. Nakon prelaska u Grčku nastavili smo auto putem ka Atini i ne dugo zatim skrenuli desno ka auto putu za Igumenicu. Obavezna kafa i sladoled u Oliympus plaza-i (malo pre Veroie) su nas dodatno okrepili. Ka Meteorima možete ići na dva načina sa ovog auto puta. Jedan je da se isključite kod Gravene, a drugi kod Panagie. Mi smo izabrali izlaz kod Gravene i osim brojnih patrola policije put je bio veoma lep. Prolazi se kroz brdovite predele koji su veoma živopisni i posle brzine auto puta malo je teško navići se na vožnju u granicama 60 – 70 km/h.  Posle auto puta trebalo nam je jedno 1.30h minuta lagane vožnje do Kalambake (Καλαμπάκα). Već pri samom prilasku ka Kastraki (Καστρακί)) ili Kalampaki Meteori ostavljaju bez daha.

u daljini

Smeštaj

Odavno već naša letovanja i zimovanja, prolećne i druge raspuste organizujemo rezervišući smeštaj putem Interneta. I ovoga puta smo preko booking.com pronašli Elena Guesthotel u starom delu Kalambake tik ispod stena. U pitanju je sladak BB (bed and breakfast) hotelčić sa nekih 6 -7 soba veoma toplo i sa ukusom nameštenih. Unutaršnjost hotela deluje kao da je iz neka scenografije i namenski je sve osmišljeno za putnike namernike, jer je očigledno da se ljudi tu ne zadržavaju duže od dve najviše tri noći. Doručak je zanimljivo organizovan jer se svi gosti okupljaju oko jednog velikog trepezarijskog stola u prizemlju. Ne preterano bogat ali dovoljno sadržajan i raznovrstan doručak je bio OK i sasvim dovoljsn. Poseban utisak na princeze su ostavili topli sendviči koje je gazdarica spremala.

Kalambaka

Kalampaka (Kalambaka) je sladak mali gradić koji ima svoju dinamiku življenja u kojoj se ne zna radno vreme prodavnica i gde isti proizvodi u istoj radnji svaki put imaju drugu cenu.  U Kalampaki nam je internet preporučio da jedemo  u Restoranu Meteori koji po unutrašnjosti otvoren za doprinos posetilaca tako da možete da ostavite nacionalno pivo ili neki simbol zemlje iz koje dolazite.  Sve to će naći mesto na nekoj od polica ili zidova ovog restorana živopisne unutrašnjosti. Tu smo prvi put jeli zapečn feta sir i moram vam priznati da je bio odličan.

Restoran Meteora

Malo niže na trgu možete naći odličnu ali katkada skupu poslastičarnicu zoom serie. Odličan sladoled i kafa su bili pravi povod da se sakrijemo od letnjeg pljuska.

Pogled na Kalambaku

Meteori

I ako su pojedini ljudi iz Srbije između ostalog zaslužni za nastanak bratstva i manastira na Meteorima (u XIV veku se pominju zasluge Srpske princeze) nismo uspeli da pronađemo neki trag o tome. Fascinantne stene (koje se još nazivaju i Svete stene) već su nas pri dolasku na prvi pogled opčinile svojom lepotom. Neki podaci govore da su te stene nastale  povlačenjem mora pre 60 miliona godina (a neki podaci govore o cifri i od 30 miliona godina). Kada se popnete na njih one deluju kao izliveni beton prepun kamenčićaraznih veličina ta je verovatno njihov sastav dodatna nepoznanica.  Meteori se nalaze na listi Svetske kulturne baštine UNESCO-a.

kako izgleda sastav stena

Meteori su jedan od najvećih i najznačajnijih kompleksa pravoslavnih manastira u Grčkoj. Po značaju iznad njih je jedino Sveta gora, manastriski kompleks na planini Atos.  Sam naziv ’’Meteori’’ zapravo potiče od reči ’’meteor’’, koji znači ’’stene koje lebde’’ ili ’’gore na nebesima’’.  Nekada je bilo ukupno 24 manastira ali se od kraja XIX veka pominje šest koje smo i mi pokušali da obiđemo. Svaki od njih je podignut na jednom od prirodnih stubova već pomenutih peščarskih stena. Oni  za mene predstavljaju simbol da se uz vredan rad gotovo sve može postići. Priče koje govore da je materijal za gradnju jednog od manastira sakupljan 20 godina, a sam manastir sagrađen za 20 dana govore mnogo toga o ljudskoj veri, htenju, zajedništvu i usredsređenosti ka cilju.

Sv. Stefan

Uspeli smo da, od pet manastira (manastir veliki Meteor je ponedeljkom zatvoren), obiđemo tri i da vidimo razne druge vidikovce, pećine i nekadašnje monaške kelije. Vreme nam nije bilo naklonjeno, jer je oba dana popodne padala kiša,  tako da nism uspeo da obiđem čuveni sunset tour po Meteorima. Počeli smo sa manastirima iznad našeg smeštaja Sveti Stefan i Sv. Trojice (Triada). Sveti Stefan je ženski manastir i bilo je pravo uživanje proći kroz njegov kompleks. Imali smo sreće jer su i đaci neke od srpskih bogoslovskih škola bili zajedno sa nama pa smo mogli mnogo toga o freskama, ikonama i istoriji manastira da čujemo na srpskom jeziku.  Sveta Trojica je poseban jer se nalazila tačno sa druge strane stene koja se izdizala iznad našeg malog hotela i koji smo gledali odozdo. Pokušaj da se vratite nekoliko vekova u nazad i pokušate da dočarate kontekst života, kretanja i rada tek tada shvatite koliko je bilo potrebno napora i hrabrosti da se manastiri održe u životu. Meni je od ova tri najlepši bio Rusanu. Po cveću i svim detaljima se vidi da i ovaj manastir vode žene. Cveće, med, čistoća, crteži… sve je odlisalo posebnom lepotom.

bašta u Rusou

Šetajući do njega ugledali smo i jednu šumsku kornjaču.

Nekoliko saveta

Prva lekcija koju smo naučili je da ne verujete tehničkim informacijama koje su navedene u vodiču već da sve to još jednom preoverite sa ljubaznim domaćinima ili na vratima svakog od manastira. Nama se desilo da smo napravili plan po informacijama iz vodiča koji je bio potpuno suprotan onome što smo sutradan zatekli na terenu. Za neke manastire je bilo navedeno da rade dvokratno, dok je za neke bilo navedeno da rade do 18h, a oni su radili do 16h. To je i bio razlog zašto nismo obišli sve manastire. Jedino što je bilo tačno su bili dani kada neki od manastira ne rade. Od obuće najbolje je da obujete patike ili obuću koja se ne kliza, da bi mogli da obiđete sve vidikovce i stene. Papuče i obuća koja se kliza i spada nisu preporučljivi. Na mapi kompleks izgleda mnogo veći, a u stvari su svi manastiri veoma blizu tako da ne brinete da li ćete stići sve. Većina izletnika turista dolazi autobusima od 10h, kada gužve postaju nekada i nesnosne, stoga je najbolje početi obilazak rano izjutra. Vodič na srpskom je mogao da se nađe samo ispred manastira ali ne i u gradu.  Obavezno oblačenje u manastirima,  za žene pokrivena ramena, pantalone ili suknje dužine minimum do kolena. Za muškarce duge pantalone i majice sa rukavima. Ukoliko niste tako obučeni, ne brinite, ljubazni domaćini i domaćice će vas već na ulazu u svaki manstir snabdeti maramama ili košuljama.

iznad hotela

Obavezno posetite ovo parče sveta, jer vredi svaki minut obilaska i uživanja.

Poslušajte zvona iz manastira Varlaam 🙂

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (5 votes cast)
Rating: +4 (from 4 votes)
Fascinantni Meteori, 10.0 out of 10 based on 5 ratings
Tagovi: , ,

5 komentara

1. Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/milosdja/public_html/wp-content/plugins/gd-star-rating/code/blg/frontend.php on line 705

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/milosdja/public_html/wp-content/plugins/gd-star-rating/code/blg/frontend.php on line 574

lepo..hvala..inace idem u septembru…pripremam se na svoj nacin i prikupio sam mnoge podatke i zanimljivosti..i one koji se odnose na pominjanje srba u nastanku i razvoju manastira Preobrazenja / Veliki Meteori

2. Magvey

Odlican tekst. I ja sam posetio Meteore. Stvarno je tesko recima opisati ono sto sam tamo video. Uvek, kada negde putujem trudim se da snimim po nesto. Tako je bilo i tokom ove posete. Ovo je moj licni video i nije namenjen za bilo kakvu komercijalnu namenu

3. Vladan

Kako se penjete do manastira? Ima li stepenica?

Rating: 0 (from 0 votes)

4. Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/milosdja/public_html/wp-content/plugins/gd-star-rating/code/blg/frontend.php on line 705

Dragi Vladane,
    ima stepenica, merdevina, staza… sve je obezbeđeno 🙂